Page 165 - LAPORAN TAHUNAN KKM 2019
P. 165
Dari aspek pencapaian, pemprosesan permohonan yang kian meningkat dari segi
bilangan dan kompleksiti tanpa penambahan sumber yang signifikan di CKAPS
merupakan satu bentuk kejayaan. Walau bagaimanapun, CKAPS juga telah mengadakan
dialog dengan Malaysian Hospice Council pada 23 November 2019. Lanjutan itu, 12
permohonan Borang 1 untuk menyediakan permohonan perkhidmatan hospis tanpa
kemudahan telah diterima dan diproses.
Imej 5.3
Dialog Bersama Malaysian Hospice Council pada 23 November 2019
Sumber : Cawangan Kawalan Amalan Perubatan Swasta, KKM
SEKTOR PENILAIAN PERKHIDMATAN (SPP)
Fungsi Sektor Penilaian Perkhidmatan
Sektor Penilaian Perkhidmatan terdiri daripada Unit Aduan, Unit Penilaian Kualiti,
Unit Penguatkuasaan dan Unit Pendakwaan.
Skop dan fungsi Unit Aduan adalah mengawal selia dan memantau pelaksanaan
tatacara ketidakpuasan hati pesakit oleh KPJKS, menjalankan siasatan ke atas KPJKS
berkaitan aduan yang diterima oleh CKAPS HQ dan CKAPS JKN/JKWP dan memantau
dan mengambil tindakan lanjut ke atas laporan pengendalian aduan atau penyiasatan
yang dikemukakan kepada CKAPS.
Tugas dan fungsi utama Unit Penilaian Kualiti adalah:
(a) Mengendalikan notifikasi insiden yang tidak dapat diramalkan atau tidak
dijangka (Incident Reporting) – IR-1;
(b) Mengendalikan laporan ringkasan statistik kejadian yang tidak dapat diramalkan
atau tidak dijangka (Incident Reporting ) – IR-2A dan IR-2B;
(c) Mengendalikan notifikasi kematian boleh nilai (Assessable Death) – AD;
(d) Menyelaraskan penubuhan Mesyuarat Jawatankuasa Penilaian Kematian
Kebangsaan (JPKK);
(e) Mengendalikan kes kematian lain-lain (kematian ibu, kematian kanak-kanak
bawah 5 tahun dan kematian denggi);
LAPORAN TAHUNAN
KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA 2019 155