Page 58 - LAPORAN TAHUNAN KKM 2019
P. 58
Rajah 3.1
Pecahan Kutipan dan Tunggakan Hasil di bawah Perintah Fi (Perubatan) ABT
Mengikut Kewarganegaraan 2019
Sumber: Bahagian Kewangan, KKM
KKM sangat komited dalam memastikan penurunan tunggakan hasil hospital dengan
menambah baik dan mengemasi kini proses kerja, mengeluarkan garis panduan /
surat pekeliling seperti Surat Pekeliling Ketua Setiausaha KKM Bilangan 2 Tahun 2019
– Garis Panduan Pelaksanaan Perintah Fi (Perubatan) (Kos Perkhidmatan) 2014 dan
Garis Panduan Penyelarasan Kutipan Caj Perkhidmatan di Fasiliti Kesihatan Primer
bagi warganegara Malaysia. Fasiliti kesihatan KKM juga melaksanakan terimaan
melalui kaedah e-pembayaran seperti kad kredit/debit, perbankan internet dan
e-wallet. Selain itu, KKM juga hanya membenarkan pesakit daripada syarikat swasta
yang berdaftar dengan Kementerian sahaja untuk menggunakan surat jaminan
syarikat bagi menerima rawatan tanpa deposit. Bagi meningkatkan pengetahuan dan
kompetensi pegawai di Unit Hasil dalam melaksanakan pengenaan caj sebagaimana
digariskan dalam Perintah Fi (Perubatan), kursus-kursus yang melibatkan pegawai
pengurusan hasil di semua fasiliti KKM diseluruh negera juga dianjurkan pada setiap
tahun.
PELAKSANAAN E-WALLET (BOOST) DI KLINIK KESIHATAN KKM
Majlis pelancaran pelaksanaan e-wallet (Boost) di Klinik Kesihatan KKM telah
disempurnakan oleh Menteri Kesihatan Malaysia, YB Datuk Seri Dr. Dzulkefly bin
Ahmad pada 26 November 2019 bertempat di Klinik Kesihatan Cheras selaras
dengan hala tuju Kerajaan bagi membentuk cashless society di Malaysia. Pelaksanaan
e-wallet (Boost) ini juga merupakan inisiatif KKM dengan kerjasama Syarikat Axiata
Digital eCode Sdn. Bhd. dan RHB Islamic Bank Berhad untuk mempelbagaikan kaedah
e-pembayaran bagi memudahkan pembayaran bil hospital oleh pesakit di samping
mengurangkan masa menunggu di kaunter fasiliti kesihatan Kerajaan.
LAPORAN TAHUNAN
48 KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA 2019