Page 67 - LAPORAN TAHUNAN KKM 2019
P. 67
Bil. 1 Tahun 2019 mengenai pengawasan yang sesuai diadakan untuk mengelakkan
kehilangan kerana penipuan dan kecuaian di Jabatan. Ianya bagi memastikan tadbir
urus di peringkat PTJ adalah teratur serta mengurangkan risiko-risiko yang boleh
menyebabkan kerugian di pihak kerajaan.
Rajah 3.3
Isu-isu Utama Pengurusan Emolumen KKM
Sumber: Bahagian Akaun, KKM
Lawatan Naziran Terimaan adalah untuk membantu mempertingkatkan kecekapan
dan keberkesanan pengurusan terimaan dan perakaunan hasil KKM bagi mengelakkan
ketirisan dan kehilangan wang awam. Berdasarkan kepada penemuan naziran yang
telah dijalankan ke-19 Pemungut Utama dan 68 Pemungut Kecil, beberapa cadangan
penambahbaikan telah dimaklumkan iaitu pengasingan tugas antara penyedia dan
penyelia, ciri-ciri keselamatan di kaunter dan latihan berkaitan prosedur perakaunan.
Pada tahun 2019, Unit Audit Terimaan (UAT) melaksanakan penyeliaan dan semakan
dokumen Akaun Terimaan ke atas 430 buah Pejabat Pemungut Utama KKM di seluruh
Malaysia bagi memastikan tatacara terimaan dilaksanakan mematuhi undang-undang
dan peraturan yang telah ditetapkan.
Semakan merangkumi penghantaran dokumen Akaun Terimaan mengikut tempoh
ditetapkan, surat kebenaran khusus penetapan kuasa yang dikemas kini, kawalan
terhadap dokumen terkawal seperti resit serta pungutan dimasukkan ke dalam
bank dengan segera dan tepat. Antara penemuan yang dikenal pasti adalah resit
dikeluarkan tetapi kutipan tidak atau lewat dimasukkan ke bank, kuantiti resit batal
yang tinggi serta tanpa penggantian dan Pejabat Pemungut lewat mengemukakan
dokumen Akaun Terimaan ke Bahagian Akaun untuk semakan.
LAPORAN TAHUNAN
KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA 2019 57