Page 66 - LAPORAN TAHUNAN KKM 2019
P. 66

Rajah 3.2
               Kedudukan Baki Terkumpul Aset Bukan Kewangan Sehingga 31 Disember 2019

























            Nota: Data Inventori yang dinyatakan adalah hanya baki akhir 50 dari 84 PTJ Inventori KKM bagi Stor Utama Farmasi sahaja.
            Data bagi Stor Utama Patologi belum dimuat-naik.
            Sumber: Sistem iGFMAS

            PENGURUSAN PRESTASI


            KKM terdiri daripada 466 bilangan PTJ di seluruh Malaysia telah memproses sejumlah
            1,611,531 baucar pembayaran bil berjumlah RM8,498,748,216.12. Pada tahun 2019,
            prestasi  pembayaran bil  dalam tempoh 14 hari bagi KKM  untuk adalah  sebanyak
            99.80 peratus.  Sebanyak 37 peratus  (173 PTJ daripada  466 PTJ) telah  berjaya
            melaksanakan pembayaran dalam tempoh 14 hari bagi kesemua bil yang diterima.
            Prestasi pembayaran bil sempurna dalam tempoh 14 hari mencatatkan peningkatan
            sebanyak 0.68 peratus kepada  99.80 peratus pada  tahun  2019  berbanding  tahun
            2018 sebanyak 99.12 peratus.


            PENGURUSAN RISIKO


            Fungsi Unit Naziran dan Auditan Akaun Terimaan Kira-kira Wang Tunai adalah selaras
            dengan peranan Akauntan Negara Malaysia di bawah Arahan Perbendaharaan (AP)
            138  bertujuan  untuk  pengawasan  yang  terkawal  dan  teratur  bagi  mengelakkan
            kehilangan kerana penipuan atau kecuaian dalam pengurusan kewangan kerajaan.


            Naziran bayaran yang dijalankan pada  tahun  2019  bertujuan  untuk mengkaji,
            memeriksa dan menilai kawalan pengurusan emolumen selaras dengan kewajipan
            Akauntan Negara di bawah AP 138 dan Surat Pekeliling Akauntan Negara Malaysia







        LAPORAN TAHUNAN
    56  KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA 2019
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71