Page 232 - LAPORAN TAHUNAN KKM 2019
P. 232
pengawasan yang berkesan. Kakitangan awam dan anggota pembekal air akan
dimaklumkan segera jika kualiti air minuman semakin merosot bagi membolehkan
tindakan pencegahan atau pemulihan diambil sebelum sebarang wabak penyakit
atau keracunan boleh berlaku.
Ini melibatkan pengambilan sampel air daripada lebih 469 loji rawatan air dan 556
rangkaian bekalan air seluruh negara. Sejumlah 195,807 sampel air telah diambil
untuk diuji yang mana ianya merangkumi parameter fizikal, mikrobiologikal, kimia,
logam berat dan pestisid serta racun rumpai pada tahun 2019. Disamping itu, untuk
meningkatkan keberkesanan program ini, KMAM telah melancarkan Program Jaminan
Kualiti (QAP) pada bulan Disember 1992 dan dilaksanakan di seluruh negara pada
bulan Januari 1993.
PEMANTAUAN SANITASI PUSAT PELANCONGAN
Industri pelancongan di Malaysia telah berkembang pesat dan telah menarik ramai
pelancong untuk datang dan melawat ke tempat-tempat pelancongan yang menarik
di seluruh negara. Dengan perkembangan ini, Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM)
berpandangan adalah perlu memastikan tahap kebersihan dan sanitasi di tempat-
tempat ini diberi perhatian melalui pemantauan yang rutin untuk isu-isu yang
berkaitan dengan kesihatan awam dan alam sekitar. Melalui pemantauan ini, tindakan
sewajarnya dapat diambil untuk penambahbaikan bagi memastikan kesihatan orang
awam yang mengunjungi tempat-tempat ini sentiasa terjaga dan disamping itu boleh
membantu dalam meningkatkan industri pelancongan negara dan menjana kepada
ekonomi negara.
Pemantauan sanitasi di pusat pelancongan ini adalah berdasarkan kepada empat
(4) skop kemudahan sanitasi yang disediakan oleh pengusaha pusat pelancongan
berkenaan. Empat (4) skop tersebut adalah kemudahan pengurusan sisa pepejal,
saliran air, pengurusan air kumbahan dan kebersihan bilik air/tandas. Pengredan
diberikan kepada kemudahan tersebut berdasarkan syarat dan keperluan seperti
yang telah ditetapkan oleh pihak KKM. Pada tahun 2019, pemantauan telah berjaya
dilaksanakan keatas 231 buah pusat pelancongan seluruh negara.
NATIONAL ENVIRONMENTAL HEALTH ACTION PLAN (NEHAP)
BPKj telah dilantik sebagai Sekretariat NEHAP Malaysia, bagi memantau Pelan
Tindakan NEHAP yang dibangunkan oleh 11 Kumpulan Kerja Tematik (Thematic
Working Group - TWG) NEHAP. Pelan tindakan NEHAP merangkumi strategi untuk
menangani masalah dan isu kesihatan alam sekitar di peringkat kebangsaan. Berikut
merupakan ringkasan aktiviti-aktiviti utama NEHAP Malaysia bagi tahun 2019 seperti
Jadual 6.14.
LAPORAN TAHUNAN
222 KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA 2019