Page 145 - LAPORAN TAHUNAN KKM 2019
P. 145
UNIT KESELAMATAN PESAKIT
Seminar dan Pelancaran Hari Keselamatan Pesakit Sedunia julung kali telah diadakan
pada 17 September 2019. Ini adalah berikutan daripada resolusi Persidangan
Kesihatan Sedunia (WHA) 72.6 yang mengiktiraf keselamatan penyakit sebagai
salah satu keutamaan kesihatan global. Pada Februari 2019, satu memorandum
telah ditandatangani antara KKM dan International Medical University (IMU) untuk
membangunkan Online Patient Safety Course for Junior Doctors bagi meningkatkan
keberkesanan penyampaian modul keselamatan pesakit. Sehingga kini, jumlah
pegawai perubatan siswazah yang telah menjalani kursus Mandatory Patient Safety
Awareness Course adalah seramai 13,943 orang.
Selain daripada itu, satu garis panduan Pelan Tindakan Insiden Kecemasan dan
Bencana Dalaman telah dibangunkan untuk memastikan kesiapsiagaan institusi
kesihatan sewaktu kecemasan atau bencana. Pada tahun 2019 juga, satu projek
keselamatan pesakit menggunakan kaedah ‘lean’ telah dijalankan di 8 buah hospital
KKM bertujuan untuk meningkatkan keselamatan di dalam proses penyampaian
penjagaan kesihatan.
Di peringkat global, Unit Keselamatan Pesakit telah terlibat sebagai panel pakar bagi
membangunkan panduan dalam menilai program keselamatan pesakit yang diadakan
di Salzburg, Austria.
UNIT PENGAWASAN PENCAPAIAN KLINIKAL
Pada tahun 2019, pengemaskinian KPI Perkhidmatan Klinikal Program Perubatan
telah dilaksanakan mengikut keperluan terkini. Unit ini juga turut diberi mandat
untuk memantau lapan indikator bagi Universal Health Coverage melibatkan Program
Perubatan iaitu “bed occupancy rate, proportion of newborns receiving essential
newborn care, 30-day mortality after admission to hospital for acute myocardial
infarction, hospital average length of stay (in days) , cataract surgical rate and
coverage, post-operative sepsis rate, hospital readmission rate and proportion of the
population utilizing the rehabilitation services they require.”
UNIT NILAI DAN ETIKA PERUBATAN
Unit Nilai dan Etika Perubatan bertanggungjawab dalam menganalisa dan memberi
maklum balas aduan yang diterima serta memantau penambahbaikan yang telah
dijalankan oleh pihak hospital KKM. Unit ini juga bertanggungjawab sebagai urusetia
Kajian Kepuasan Pelanggan (SERVQUAL) pada tahun 2019 dan urusetia Piagam
Pelanggan Teras KKM dalam penyediaan laporan perubatan dalam masa ditetapkan
bagi Bahagian Perkembangan Perubatan. Unit ini akan terus menguruskan aduan
secara efektif bagi menambah baik dan meningkatkan kualiti perkhidmatan kesihatan.
LAPORAN TAHUNAN
KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA 2019 135