Page 50 - LAPORAN TAHUNAN KKM 2019
P. 50
BIL. AKTIVITI PENCAPAIAN
Portal Virtual Library:
• Langganan lima (5) pangkalan data: Access
Medicine, ClinicalKey for Nursing (termasuk eBuku
Perkhidmatan BiblioTech & Wiley), Emerald Insight, LawNet dan
Pengurusan
2. OVID
Maklumat dan
Pendigitan • Perkhidmatan Kesedaran Semasa – 10 Content
Highlights melalui emel Postmaster KKM
• 13 aktiviti promosi (dilaksanakan ke seluruh negara)
• Pengguna Perpustakaan – 70,602 orang
• Menyelaras 94 perpustakaan di bawah KKM:
► 8 perpustakaan institusi/makmal
Perkhidmatan ► 58 perpustakaan hospital
Pembangunan
3. ► 28 perpustakaan institut latihan perubatan
dan Khidmat • Mengadakan satu (1) bengkel kepada 206
Nasihat
kakitangan daripada 94 perpustakan di bawah KKM.
• 220 koleksi buku dan tesis telah didokumentasikan.
Sumber: Bahagian Khidmat Pengurusan, KKM
BAHAGIAN PENGURUSAN MAKLUMAT (BPM)
Teknologi Maklumat dan Komunikasi (Information and Communication Technology-
ICT) digunakan secara meluas bagi meningkatkan kualiti penyampaian perkhidmatan
kesihatan. Selaras dengan visi ICT KKM sebagai pemacu bisnes dalam perkhidmatan
kesihatan yang berkualiti dan bersepadu dan Misi ICT KKM untuk menuju ke arah
mengoptimumkan perkhidmatan ICT, Bahagian Pengurusan Maklumat (BPM) telah
menggariskan strategi untuk memperkukuh kesediaan dan integrasi ICT melalui
inisiatif-inisiatif ICT berikut:
MENINGKATKAN DAN MEMPERKUKUHKAN INFRASTRUKTUR ICT
Penyediaan Perkhidmatan MyGov*Net
MyGov*Net merupakan Rangkaian Telekomunikasi Bersepadu Kerajaan bagi
menyokong sistem penyampaian perkhidmatan Kerajaan secara atas talian. Sehingga
tahun 2019 sebanyak 2,906 fasiliti dirangkaikan dengan talian MyGov*Net.
LAPORAN TAHUNAN
40 KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA 2019