Page 334 - LAPORAN TAHUNAN KKM 2019
P. 334

KKM juga menganalisis aduan mengikut 14 kategori isu aduan yang ditetapkan dalam
            Sistem Aduan Pengurusan Aduan Awam (SiSPAA) seperti Jadual 14.5:

                                                Jadual 14.5
                        Jumlah Peratusan Aduan Mengikut Kategori Isu Tahun 2019


             Bil.                           Kategori Isu                           Peratusan

              1    Kualiti Perkhidmatan Tidak Memuaskan Termasuk Kaunter dan          25.2
                   Telefon

              2    Keselamatan dan Kualiti Makanan                                    17.9

              3    Kegagalan Komunikasi                                               7.8
              4    Salahlaku Anggota Awam                                             4.8

              5    Kelewatan dan Tiada Tindakan                                       9.7
              6    Kegagalan Mengikut Prosedur Ditetapkan                             5.9

              7    Kegagalan Penguatkuasaan                                           9.1
              8    Tindakan Tidak Adil                                                1.8

              9    Kekurangan Kemudahan Awam                                          4.9
              10   Salahguna Kuasa / Penyelewengan                                    1.9

              11   Kepincangan Pelaksanaan Undang-Undang                              0.4
              12   Keselamatan                                                        0.8

              13   Pelbagai Aduan                                                     2.8

              14   Lain-Lain                                                          7.0
            Sumber: Seksyen Aduan, Unit Komunikasi Korporat, KKM

            SEKSYEN KHIDMAT PELANGGAN


            Seksyen Khidmat Pelanggan bertanggungjawab mengurus panggilan masuk ke Ibu
            Pejabat Kementerian Kesihatan Malaysia.  Jadual  14.6 memaparkan peningkatan
            jumlah panggilan masuk sebanyak 16,203 atau sebanyak 28.5 peratus pada tahun
            2019 berbanding tahun 2018.
















        LAPORAN TAHUNAN
    324  KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA 2019
   329   330   331   332   333   334   335   336   337   338   339