Page 333 - LAPORAN TAHUNAN KKM 2019
P. 333

SEKSYEN ADUAN


               Sepanjang  tahun  2019,  Kementerian Kesihatan  Malaysia  (KKM) telah  menerima
               aduan sebanyak  11,541 aduan mengikut kategori seperti Jadual 14.3:


                                                   Jadual 14.3
                           Jumlah Penerimaan Aduan Mengikut Kategori Tahun 2019


                Bil.   Kategori Aduan          Tempoh Penyelesaian dari          Jumlah Terima
                                                  Tarikh Penerimaan
                 1    Mudah                          5 Hari Berkerja                     357

                 2    Sederhana                     15 Hari Berkerja                   9,113
                 3    Kompleks            Melebihi 16 hingga 365 Hari Berkerja         2,071

                                            Jumlah                                    11,541
               Sumber: Seksyen Aduan, Unit Komunikasi Korporat, KKM

               Secara keseluruhannya, KKM telah mencapai 95.2 peratus dalam penyelesaian aduan
               daripada  jumlah  aduan  yang diterima. Sejumlah  8,751  (92.4 peratus)  aduan  bagi
               kategori mudah dan  sederhana pula  telah berjaya diselesaikan mengikut piagam
               yang ditetapkan. Maklumat penerimaan dan penyelesaian aduan adalah seperti pada
               Jadual 14.4:
                                                   Jadual 14.4
                            Jumlah Penerimaan dan Penyelesaian Aduan Tahun 2019


                Bil.   Kategori Aduan          Terima              Selesai        Selesai Dalam
                                                                                  15 Hari (KPI)

                 1    Mudah                       357                 357               349
                 2    Sederhana                 9,113               9,037             8,402

                 3    Kompleks                  2,071               1,593                  -
                        Jumlah                      11,541      10,987 (95.2%)     8,751 (92.4%)
               Sumber: Seksyen Aduan, Unit Komunikasi Korporat, KKM


















                                                                                       LAPORAN TAHUNAN
                                                                        KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA 2019  323
   328   329   330   331   332   333   334   335   336   337   338